Henri Boulad
virágvasárnapi üzenete Egyiptomból: A gyűlöletünket nem kapjátok meg! Szeretünk
titeket
Április 9-én, virágvasárnap két egyiptomi kopt
templomnál is merénylet történt: a tantai Szent György-templomban, majd
Alexandriában, a Szent Márk kopt ortodox székesegyháznál. Henri Boulad jezsuita
szerzetes a merényleteket követő órákban megrendítő homíliát mondott
Alexandriában.
Az alábbiakban teljes terjedelmében közreadjuk
a melkita rítusú bizánci katolikus Henri Boulad virágvasárnapi szentbeszédét.
Ma reggel – ahogy Önök is tudják –, szörnyű
robbantás történt egy tantai templomban, amely huszonöt keresztény halálát
okozta: virágvasárnapot ünnepelve imádkoztak. Hetvenegyen megsebesültek.
Szintén ma reggel itt, Alexandriában is
merénylet történt, tizenhatan meghaltak és negyvenketten megsebesültek a Szent
Márk kopt ortodox katedrálisban. Ezek a számok, melyeket most említettem, ezek
az Egészségügyi Minisztérium által közzétett hivatalos adatok.
Ma reggel hatástalanítottak egy bombát egy
villamoson, amelynek útvonala a Szent Márk-gimnázium előtt halad el.
Ma reggel, ma reggel, ma reggel…
Gyönyörű belépés a nagyhétre. De az egyiptomi
egyház már hozzászokott ehhez. Már megszokta. S nem semmiért kezdődött a kopt
korszak 294-ben, a római császár, Diocletianus szörnyű keresztényüldözésének
idején. Úgy, ahogyan a kereszténység kora Jézus születésének napján kezdődött,
a kopt korszak azon a napon kezdődik, amikor a keresztényeket tömegesen
mészárolják le, s az Egyházat pusztítják.
Igen, sikerült nekik a keresztények számát
csökkenteni, akik száz százalékát képezték Egyiptom lakosságának. Mert Egyiptom
teljes egészében keresztény volt. S a hódítással, fenyegetéssel, a
megfélemlítéssel érték el, hogy ezek kilencven százaléka áttért az iszlámra, s
csupán tíz százalékuk maradt meg. De ez a tíz százalék, akik ragaszkodnak az
Egyházukhoz, a hitükhöz, s keresztjükhöz. S büszkék erre. S mutatják is:
„Nézzétek, keresztény vagyok!” Nem rejtegetik ezt. Nem szégyellik! Nem
szégyellik… Máshol, a világban szégyellik, hogy keresztények – na, nem
mindenhol, szerencsére!
Rejtőzködnek. Mert rossz szemmel néznek rájuk.
Mert… hát, igen. Az általános nézet az, hogy ez nem jó, nem elfogadott.
Márpedig Egyiptomban nem félünk, nem szégyelljük a kereszténységünket. Nem
szégyelljük a keresztet, amit akár a csuklónkon viselünk, amit születésünkkor
ránk tetováltak, akár a mellkason viseljük, akár a templomokra tesszük fel. Ez
nem egy egyszerű szimbólum, nem csupán díszítőelem. Ez igaz, valós. A kereszt a
mi egyiptomi egyházunk közepén van felállítva. Ott van elültetve keresztényeink
testének élő húsában.
S ez a titka a kereszténység túlélésének. S ez
megőrjíti a többieket. Ez kikészíti őket.
Azt várják magukban, hogy erőszakkal
válaszolunk az erőszakra, s gyűlölettel a gyűlöletre. Nem!!! A
gyűlöletünket nem kapjátok meg! Szeretünk titeket. Szeressétek ellenségeiteket,
szeressétek őket: ez az evangélium szíve. Szeressétek ellenségeiteket! Ez
megőrjíti azokat, akik gyűlölnek benneteket! „Te gyűlölsz engem? Én szeretlek
téged.”
Mint az az asszony – néhány hónapja –, egy
idős, hetvenéves asszony, akit teljesen meztelenre vetkőztettek, s akit
végigvonszoltak az utcákon (már nem is tudom, melyik városban történt); s azt
mondta nekik: „Megbocsátok.” A szeretet ereje a gyűlölettel szemben. A
megbocsátás ereje az erőszakkal szemben! Ez lefegyverez, elbizonytalanít, s úgy
tűnik, hogy minél jobban szeretünk, minél inkább megbocsátunk, annál inkább
megőrjíti ez a másikat! Huhhh!
S még egy. Néhány napja egy özvegy – a
férjét tizenöt napon át kínozták, mielőtt meghalt a börtönben, keresztény
hitéért – azt mondta: „Megbocsátok nekik!” Ez, ez a kereszténység, ez az
evangélium, ez Jézus! S mi elkezdjük a szenvedés hetét, a passiót ezalatt a jel
alatt, az erőszak jele alatt, ami itt zajlott, ma, nálunk. Minél inkább
tetőpontjára hág a rossz, a jó annál magasabbra hág. Minél inkább elszabadul a
gyűlölet, annál inkább felfakad a szeretet. Ez az evangélium fegyvere. Ez a
fegyver, az egyetlen fegyver… ez a keresztények igazi fegyvere.
Valójában az erőszak és a terrorizmus a
gyengeség jelei? Igen! Te nem tudsz felelni nekem, ezért megölsz engem. Te nem
tudsz érveket felhozni mindarra, amit mondok neked, ezért megfenyegetsz, s
kivégzel engem! Az Igazság az, amivel szemben a revolver, a tőr, a bomba áll.
Ez micsoda? Mi ez? Ahogy Ferenc pápa mondta
néhány hónappal ezelőtt: „Isten nevében ölni, ez sátáni dolog!” Merte ezt
kimondani! Szerencsére! Igen. A rossz, a gonosz erői elszabadulnak, ahogyan
látjuk mi ezt ezen a héten, ezen a nagyhéten, ezen a héten Jézussal, akit
húznak-vonszolnak mint halálraítéltet. Akit megcsúfoltak, megostoroztak,
kigúnyoltak, és keresztre feszítettek.
De a szereteté lesz az utolsó szó, az utolsó
szó a szereteté lesz. S bizony Krisztus a szeretet által győzött, így
diadalmaskodott. Péter a kardhoz akart folyamodni. „Tedd vissza hüvelyébe
kardodat! Aki kardot ragad, kard által vész el. Nem így fogok győzelmet aratni,
és nem így győztem!”
Krisztus halál feletti győzelme a gyűlölet és a
bűn feletti diadalán keresztül valósul meg.
Barátaim! Annak ellenére, hogy forr a vérünk,
ahogy Péteré; annak ellenére, hogy érzünk vágyat a bosszúra, ami bennünk él;
kérnünk kell az Urat, adjon nekünk bátorságot, hogy túl tudjunk lépni ezen!
Hogy eljussunk a bocsánatra, és a szeretetre! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése