Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2017. június 1., csütörtök

Húsvét 7. hete csütörtök



Húsvét 7. hete csütörtök           
ApCsel 22,30; 23,6-11 ; Jn 17,20-26
„hogy mindnyájan egy legyenek!”

Jézus, az Istentől kijelölt örök főpap, első hivatalos, nyilvános főpapi imáját mondja az utolsó vacsorán. Ősapja, Dávid király, egyik zsoltárában így számol be látomásáról: „Így szólt az Úr az én Uramnak: Ülj az én jobbomra, amíg ellenségeidet lábad zsámolyává teszem…Megesküdött az Úr és nem bánja meg: Pap vagy te mindörökké Melkizedek rendje szerint”. (Zsolt 110,1.4) Dávid ezer évvel korábban élt, mint legnagyobb utódja, akit a legegyszerűbb vak koldusok is tudatosan szólítottak így: „Jézus, Dávid Fia, könyörülj rajtunk!” (Mt 20,30) Jézus főpapi imájában tanítványaiért könyörgött, hogy Atyja őrizze meg őket olyan egységben, amilyen szoros egységben az  Atya és a Fiú él öröktől fogva. A szeretetnek szoros egységéről van szó. És ezt most kiegészíti azzal, hogy Atyja végtelen szeretetét kéri, ölelje össze mindazokat, akik majd a tanítványok térítő működése során benne hinni fognak: „De nem csupán értük könyörgök, hanem azokért is, akik az ő szavuk által hinni fognak bennem, hogy mindnyájan egy legyenek; ahogy te, Atyám, bennem vagy, és én tebenned, úgy ők is egy legyenek mibennünk, és így elhiggye a világ, hogy te küldtél engem. Azt a dicsőséget, amelyet nekem adtál, átadtam nekik, hogy egy legyenek, ahogyan mi egy vagyunk. Én őbennük, te én bennem, hogy tökéletesen egy legyenek, ahogyan mi egy vagyunk, hogy megismerje a világ, hogy te küldtél engem, és szeretted őket, mint ahogy engem szerettél”. (Jn 17,20-23) Jézus előtt tökéletesen ismert volt az ősszülők lázadása Isten ellen: szétszakították az igaz hit és szeretet egységét. Aztán egymást sértegették: meghűlt a hitvesi szeretet is. Két gyermekük közül az egyik gyilkos lett, a másik áldozat. Idők folyamán aztán ostoba bálványimádásba esett az egész világ. Jézus azért jött, hogy az igaz hitet, az egy igaz Istenhez visszatérést helyrehozza. Zsidók és nem zsidók egységbe tömörüljenek. Ha ezt a kegyelem nem tudja biztosítani, ha a gonoszlélek a hazugságot és a gyűlöletet fenn tudja tartani, akkor nem fogja elhinni a meghasonlott világ, hogy van egy mindenek felett álló Úr, aki a sátán csalásait és az emberek ostoba széthúzását atyai jósággal és tiszta gondolkodással fel tudja  váltani, nem hiszik el, hogy Jézus megváltása ténylegesen bekövetkezett. Jézus meghozza áldozatát. Majdnem egy huszonnégy órás napot végigszenved, keresztre feszítve meghal, poklot járva földre löki a sátánsereget, aztán feltámad és a mennybe megy. A történelem azonban nem vet véget a küzdelemnek. Jézus harcol, minket is erre szólít fel, hogy imával és a szeretet meg a kristálytiszta hit egységével tegyük lehetővé, hogy Jézus vágya beteljesüljön: „Atyám, azt akarom, hogy ők is, akiket nekem adtál, ott legyenek velem, ahol én vagyok, hogy lássák dicsőségemet, amelyet nekem adtál, mert szerettél engem a világ teremtése előtt” (24)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése