Pünkösdhétfő
A
halott eltemetésének kötelessége isteni parancs volt nemcsak az Ószövetségben,
de más vallásokban, kultúrákban is, elég, ha csak Antigonéra gondolunk, aki az
isteni törvény elsőbbségére hivatkozva szembeszegült a király rendeletével,
eltemette halott testvérét, s tettéért életével fizetett. De magát az Úr Jézust
is foglalkoztatta, hogy halála után milyen sors vár testére. A mai
Evangéliumban szereplő példabeszédében számot vet azzal a lehetőséggel, hogy
Izraelből kitaszítva kell meghalnia, s holttestét talán temetetlenül is
hagyják. Erre utalnak Máriáról mondott szavai is Betániában, amikor az asszony
illatos olajjal kente meg a lábát: „a temetésemre teszi”.
Könnyű
jónak lenni, ha elfogadnak és szeretnek. Könnyű látványos tetteket véghezvinni,
ha dicséret, kitüntetés jár érte. Könnyű a roskadásig megrakott asztalról
néhány falatot a nélkülözőnek vetni. Tóbit példája azonban – akit egyszer már
halálra kerestek amiatt, hogy meggyilkolt honfitársainak megadta a
végtisztességet, szomszédai ki is csúfolják oktalan vakmerőségéért – arra
tanít, hogy mindhalálig kell tenni a jót, akár életünk kockáztatásával is.
Lehet, hogy következetességünk, hűségünk azokra is hatni fog, akik azelőtt
kinevettek vagy gyanúsan méregettek, s felülvizsgálva korábbi álláspontjukat ők
is társainkká szegődnek. Az is előfordulhat azonban, hogy jóságunk csak
felingerli a gonoszság hatalmát, s megaláztatást, üldöztetést, halált kell
szenvednünk tőle. Mindegy, nekünk tovább kell tennünk a jót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése