Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. február 9., szerda

Alexandriai Szent Apollonia vértanú szűz



Fogta az Úristen az embert, elhelyezte az éden kertjébe.



2011.02.09. szerda



A felvirágzás évszázada.



Valóban ellentmondásos volt a múlt század. Amit a szülőházamban láttam, nekem egész életemre elegendő keresztény alapot adott. Nem beszélek mellé: az Isten országa, amelyet Jézus Krisztus lényegében első nyilvános beszédében megfogalmazott: „Betelt az idő, és elközelgett az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban” (Mk 1,15) Ezt én nem tudtam gyerek fejjel, de megéltem a szüleim és testvéreim közösségében, sőt még az egyszerű falusi közösségben is. Csak később tanultam meg a jelentését ennek a márki megfogalmazásnak, de a lényeget ez nem érintette. Akkor azt gondoltam, hogy bűnbánattartás az a mise elején énekelt „Uram irgalmazz nekünk” és a rendszeres szentgyónás. Sokkal több, tanultam meg később: az Isten felé fordult élet. A Teremtő parancsa szerint házasélet a szüleimnél, a faluban. A gyermekek elfogadása és nevelése minden külső segítségvárás nélkül. A tízparancsolat teljes megtartása. S a szeretet átélt uralma. Ennek értelme: soha ne keresd a magad előnyét, hanem szolgáld a melléd rendeltek boldogságát önzés nélkül. A szüleim hat gyermeket neveltek. Nem gazdagodtunk meg, de megvolt a mindennapink. Édesapám saját „kis” családja mellett felruházta télire testvéreit is. A nagy gazdasági válság idején észrevette, hogy nincsen a helyi boltunkban nőknek való egyszerű ruhaanyag. A járási központban volt, de azt fehér pénzen nem adták. Édesapámnak volt a német kereskedőktől kapott kék pénze, amin megvette a háromezres falu asszonyainak a ruhaanyagot, átadta a helyi boltnak, az kimérte, kifizették fehér pénzben, amit Édesapám elszórhatott a szélben. Boldog vagyok, hogy az Isten országát így ismerhettem meg. Tizenöt éves koromig otthon éltem: Szüleim is minden vasárnap ott voltak a szentmisén. A falumból talán két-három család kerülte a templomot. Negyven év alatt az egyetlen vasárnapi misén voltak vagy tizenhatan. Most vasárnaponként egy szentmisén lehetnek kétszázan. Tavaszodik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése