Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. augusztus 29., hétfő

Elmélkedés a Család évében CCXXIX.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CCXXIX.



Tóbit családja Ninivébe kerül.



Salamon király halála után Izrael fiainak tíz törzse elszakadt Dávid házától, mert nem voltak hajlandók magas adót fizetni Roboámnak, Salamon utódjának. Isten egyébként maga akarta, hogy Salamon király ilyen büntetést kapjon halála után, mert ezer feleségéből sokan voltak pogány származásúak, és kedvükért Salamon bálványuknak a Jeruzsálemet környező hegyeken templomokat építtetett, ott részt vett maga is az áldozatokban. Az északi tíz törzs Izrael néven vált új országgá. Ennek a polgára lett Tóbit családja is. Királya, Jeroboám, két templomot emeltetett, egyiptomi bikaborjúk formájában bálványszobrokat állított bennük és hirdette, hogy ezek az istenek hozták ki Izrael fiait Egyiptomból. Ezekkel a templomokkal akarta a király megakadályozni, hogy alattvalói a jeruzsálemi templomba járjanak évente három alkalommal imádkozni és ott templomadót meg tizedet fizetni. Tóbit az izraeli királyok ellenére minden évben felment Jeruzsálembe az igaz Isten templomába. Nem lett bálványimádó. Mivel hite és jó módja is megvolt, szívesen segítette népe szegényeit. Amint nagykorú lett, és Asszíria elfoglalta Izrael országot, Tóbit Ninivébe költözött. Ott a testvérei és nemzetségének tagjai megették a pogányok ételeit, Tóbit viszont ragaszkodott a zsidóknak előírt ételekhez. „Mivel emlékeztem Istenemre egész lelkemmel, a Magasságbeli kedvessé tett Szalmanasszár előtt, és én vásároltam be neki mindent, amire szüksége volt. Médiába mentem, és haláláig vásároltam neki, és a médiai Rágesben Gábaelnél, Gábri testvérénél letétbe helyeztem tíz talentum ezüstöt. Miután meghalt Szalmansszár, fia , Szanherib uralkodott helyette. A Médiába vezető utak nem voltak biztonságosak, és már többé nem utazhattam Médiába, Szalmanasszár idejében bőséges alamizsnát adtam testvéreimnek, akik népemhez tartoztak”( Tób 1,12-16)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése