Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2013. április 18., csütörtök

Csütörtök húsvét 3 hetében



Csütörtök húsvét 3 hetében

ApCsel 8, 26-40; Jn 6, 44-52

„Senki sem jöhet hozzám, ha csak az Atya, aki engem küldött, nem vonzza”

Jézus mondta: „Én vagyok az élet kenyere” (6, 35), tehát az Isten Második Személye az örök élet erőforrása. Ezt is az Atyával együtt gondolták ki, határozták el, hogy a megtestesülés hatalmas kegyelmi adományait kettejük kimondhatatlan szeretetéből forrásoztatják a híveknek. Így mindjárt könnyebben értjük a mai evangélium kezdő sorát: „Senki sem jöhet hozzám, ha csak az Atya, aki engem küldött, nem vonzza”. A Fiú az Atyától születik. Ő ajándékozza meg a csorbítatlan, végtelen tökéletes isteni természettel. Ezért mondta Jézus: „Az Atya nagyobb nálam”, (Jn 14, 28), hiszen mindent tőle kaptam én is. Engem is visszahív, visszavár maga mellé, mihelyt befejeztem küldetésemet a földön. A megváltást jelentő szenvedésem, kereszthalálom és feltámadásom után fel kell mennem hozzá az égbe, hogy elfoglaljam jól végzett küldetésem jutalmaként helyemet az Atya jobbján. Így írta meg ezer évvel korábban Dávid király: „Szólt az Úr az én Uramnak: Ülj az én jobbomra, amíg ellenségeidet lábad zsámolyává eszem”. (Zsolt 110, 1) De nemcsak engem vár maga mellé, hanem azokat is, akik szeretnek engem, hisznek bennem:„Ne nyugtalankodjék szívetek. Higgyetek az Istenben, és bennem is higgyetek. Atyám házában sok hely van. Ha nem így volna, mondtam volna-e nektek, hogy elmegyek helyet készíteni számotokra? És ha már elmentem, és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magamhoz veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek” (Jn 14, 1-3) Meg van írva a prófétáknál: „Mindnyájan Isten tanítványai lesznek (Iz 54, 13) Mindaz, aki az Atyától hallott és tanult, hozzám jön. Nem mintha az Atyát látta volna valaki: csak a látta az Atyát, aki Istentől való”.(45-46) Ezután Jézus az élet kenyerének fontos hatásáról beszél: „Bizony mondom nektek: Aki hisz, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok mannát ettek a pusztában és meghaltak. Ez a mennyből alászállott kenyér, hogy aki ebből eszik, meg ne haljon. Én vagyok az élő kenyér, amely a mennyből szállt alá. Ha valaki ebből a kenyérből eszik, örökké él. A kenyér pedig, amelyet majd én adok, az én testem a világ életéért”. (47-51) Jézus teste tehát a hívők eledele. Aki ebben nem hisz, annak nem válik javára a szentáldozás. Azt nem mondja az Úr, hogy aki szentáldozáshoz járul, a többé nem vétkezik, ezért üdvözül. De aki hittel eszi a Szent Testet, a bűnéből meg fog tisztulni, mert benne élt a különös kegyelem, és Jézus megkönyörül rajta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése