SZENT LIDVINA
szűz
*Schiedam, 1380. március 18. +Schiedam, 1433. április
14.
Amikor Lidvina 1380. március 18-án, virágvasárnap
Rotterdamtól nem messze, egy Maas melletti halászvároskában megszületett, a
plébániatemplomban éppen a Máté szerinti szenvedéstörténetet énekelték. Ezt a
körülményt később úgy értelmezték, mint Lidvina életének előjelét, mert
harmincnyolc éven át a betegágyához volt szegezve, és magát tökéletesen átadva
Isten akaratának teljesen feloldódott jegyesének, Krisztusnak szenvedésében.
Ezáltal kiegészítette a testében, ami hiányzik még Krisztus szenvedéséből.
Lidvina, kilenc gyermek közül az egyedüli leány,
egyszerű szülői házból származott. A vidám gyermeknek sok volt a barátnője, s
az ifjak szeme csodálattal függött rendkívüli szépségén.
Amikor szülei szándéka szerint odáig jutott, hogy
házasságra készüljön, Lidvina értésükre adta, hogy egyáltalán nem gondol a
házasságra, és ha akarata ellenére mégis rá akarják kényszeríteni, kérni fogja
Istent, vegye el szépségét, testét pedig torzítsa el, hogy egyetlen kérője se
akadjon. Szülei erre felhagytak minden további sürgetéssel, Lidvina pedig
mindinkább magába vonult.
1395--96 telén egy hosszadalmas betegség nagyon
legyengítette. Egészsége alig állt némiképpen helyre, amikor 1396. február 2-án
néhány barátnője meghívta, hogy tartson velük a jégre. Elesett és eltört egy
bordája. Ettől a naptól kezdve nem tudott többé lábra állni. Az orvosok hiába
próbálták a seb körül képződött daganatot eltávolítani, állapota egyre
rosszabbodott. Az akkori idők egyik leghíresebb orvosa, Godfried Sonderdanck
megvallotta, hogy a földi tudásnak el kell némulnia Istennek itt megnyilvánuló
kezével szemben. Lidvina rémes kínokat szenvedett. Teste fokozatosan rothadni
kezdett; környezete számára csakhamar az undor s még inkább a részvét tárgya
lett. Testén mindenfelé daganatok és nyílt sebek képződtek; jobb szemére
megvakult.
A betegség önmagában nem üdvözít. Minden azon múlik,
hogyan viseli el az ember a betegséget. Lidvinának is meg kellett ezt tanulnia.
Gyóntatóatyja, Jan Pot rávezette: gyakorolja, hogy türelmesen viselje el
szenvedését, akaratát egyesítse Isten akaratával, és szemlélje Krisztus
szenvedését. Lassanként megtanulta, hogy teljesen átengedje magát Isten
akaratának. Krisztus szenvedésének szemlélése lett mindennapos foglalatossága:
olyan szorosan kapcsolódott az Ő szenvedéséhez, hogy felismerte: már nem ő
szenved, hanem Krisztus szenved benne.
Az Úr segítsége nélkül lehetetlen lett volna kiállnia
a szenvedésnek ezt a harmincnyolc évét. Arról tudósítanak, hogy csodás módon
gyakran részesült mennyei vigasztalásban. Megjelent neki az őrangyala, a
Szűzanya és jegyese, Krisztus is, aki megajándékozta sebhelyeivel, s ezzel még
inkább szenvedése részesévé tette.
Hosszú keresztútján testi fájdalmaihoz lelki kínok is
járultak: saját plébánosa nem akarta elismerni kiválasztottságát, látogatóit,
akik egyre többen özönlöttek betegágyához, gyakran csak a kíváncsiság vezette,
megterhelték a betegségére és életére vonatkozó tapintatlan kérdésekkel. --
Sokak vezetője és tanácsadója lett. Papok és világiak, előkelő és egyszerű
emberek, városiak és falusiak, sőt a határokon messzi túlról is érkeztek,
segítséget és támogatást kértek tőle lelki és anyagi szükségleteikben.
Elrejtett dolgokat nyilvánított ki, feltárta a jövőt, és kíméletlenül
ráirányította a figyelmet látogatói lelki állapotára. Mindenkin segített, és
mindenki megváltozva távozott tőle.
Saját titkának, szenvedésének legmélyebb jelentése
rejtve marad számunkra. Szenvedésének hatékonyságát, a külsőleg látható sikert
nem lehet határozottan kimutatni, de tudjuk, hogy Isten gyakran választ ki
embereket, akik szenvednek és engesztelnek mások helyett, másokért. Nem
merészelhetjük azt állítani, hogy szenvedésük kevésbé jelentős, szentségük
kevésbé nagy, mint az Egyház ama ,,nagyjaié'', akik külső sikereket tudtak
felmutatni.
Lidvina a nyugati egyházszakadás idején élt, olyan
korban, amelyben két, sőt három ember is versengett a pápai méltóságért.
Másfajta rosszként jelentkezett azután az Egyházban Wyclif és Husz tévtana:
hitviták és vallásháborúk osztották meg a kereszténységet. Mindehhez járultak a
növekvő világi kedvtelések, az erkölcsi romlottság és a vallási életnek a
népesség minden rétegében -- a papságban éppúgy, mint a világiak körében --
tapasztalható elernyedése. Lidvinának talán a Krisztus misztikus testében
jelentkező mindeme gonoszságért kellett saját testében vezekelnie.
Betegsége harmincnyolcadik évében halt meg, 1433.
április 14-én. Akinek az élete Krisztus szenvedésének jegyében állott, húsvét
hetében mehetett be az örök boldogságba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése