Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2017. január 2., hétfő

Vízkereszt előtti idő, hétfő



Vízkereszt előtti idő, hétfő
1Jn 2,22-28; Jn 1,19-28
„Ki a hazug, ha nem az, aki tagadja, hogy Jézus a Krisztus?” 

Nekünk, Keresztényeknek vérünkben van a Szentháromságról szóló tanítás. Ha nyíltan be is valljuk, hogy lényegében titok, amelyet teljesen megérteni még a mennyországban sem tudnak, de a tényt ismerjük, Jézus alaptanításához tartozik, és e nélkül nem lehetünk keresztények. A családban a keresztvetéssel együtt megtanulja a gyerek. Tiszta szívvel hiszi a három Személyt. Már János apostol életében akadtak, akik visszahúztak a zsidósághoz, és az Istent ők egy személyként akarták elfogadtatni, mint az Ószövetségben. Ezért tagadták, hogy Jézus Krisztus az Isten Fia. Ez a legveszedelmesebb hazugság, amelyet a sátán nagy erővel terjeszt. Az Antikrisztus is ezt magyarázza, mert gyűlöli legyőzőjét, sőt: bukásának egykori okát. Pedig: „ha valaki tagadja a Fiút, akkor az Atya sem az övé.” (23) Súlyos ítélet ez az akkori és a velük egy húron pendülő újkori szektákról, akik dicsekednek, hogy ők az Isten választottai, csak ők fognak üdvözülni. János megmagyarázza, hogy a kinyilatkoztatás után tagadni a Szentháromságot, az üdvösség elvesztésével egyértelmű. Az első Személy szükségképpen az Atya, tehát nem a Fia. Aki a Fiút tagadja, tagadja az Atyát is. „Amit kezdettől fogva hallottatok, maradjon meg bennetek. Ha megmarad bennetek (ez a hit), ti is megmaradtok a Fiúban és az Atyában. (24) Jézus missziós parancsa: „Menjetek megkeresztelni az Atya a Fiú és a Szentlélek nevében. Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, elkárhozik!” (Mt 28,19, Mk 16,16) Akik megkísérelnek félrevezetni titeket, mutassátok meg nekik ezt a levélrészletet! Talán elgondolkodnak és megmenthetők.Nem én vagyok a Krisztus” (20) Keresztelő Jánosról már apja, Zakariás elmondta névadásakor, hogy a Magasságbeli prófétája lesz, az Úr előtt jár majd, hogy előkészítse az Ő útját. Amikor harminc évesen fellépett, hirdette a Messiás ittlétét, keresztelésének értelme ez volt: elhiszem, hogy itt a földön van a Megváltó, készülök fogadni Őt. Olyan nagy volt a hatása, hogy sokan őt hitték Messiásnak. Saját szájából is hallani akarták, ezért mentek hozzá a jeruzsálemi követek, hogy „Megkérdezzék: Ki vagy te?” Más embereknél a kísértés óriási lett volna: milyen egyszerűen hisznek bennem!  Csak rá kellene bólintanom a tévhitre, és máris teljes a sikerem! János megfigyelhetett valamit, mert ezt jegyezte fel: „Ő megvallotta, és nem tagadta: „Nem én vagyok a Krisztus” (20) A további kérdések is fontosak: tudták nyilván, mi a neve, kinek a fia, de végig kérdezik a Messiást előkészítő megjövendöltek közül való- e, vagy nem? A Keresztelő nemmel felel: nem Illés, nem a próféta. Keresztelő János igaz ember: tudja, hogy a Messiás, „a” próféta más, végtelenül több mint ő. „Nem vagyok az. Én vízzel keresztelek, de köztetek áll, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jön, akinek a saruszíját megoldani sem vagyok méltó”(27) A gőgös Krisztus-tagadóknak ezt a példát mutassátok meg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése