Amikor a
zsidók sok fájdalmat okoztak az egy igaz Istennek, ahogy ők pontosították
Atyáink: Ábrahám, Izsák és Jákob Istenének, nemcsak a bálványimádással voltak
Istenük terhére, hanem az igaz Isten egyes parancsainak a megsértésével is.
Isten komolyan vette a felebaráti szeretet megtartását: „Szeresd felebarátodat,
mint önmagadat!”(Lev 19,18) Ez a parancs megkövetelte, hogy a szűkölködő
szegényt hívja meg a jól élő, gazdag embertársa. Volt idő, amikor az ünnepi
asztal terítésekor eggyel több terítéket kellett az asztalra feltenni, hogy az
arra járó szegény zsidót be tudják hívni és a család közé ültethessék. Tóbit
elküldte a fiát, hogy nézzen körül, hívő testvéreik közül nem éhezik-e valaki,
mert ha igen, hozza magával. Amíg vissza nem ért a fia, meg sem kóstolták az
első fogást.(Tób 2,1-3) Az Újszövetségben Jézus ezt a parancsot még magasabb
mércével tetézte:„Új parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én
szeretlek benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg
rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt”.
(Jn 13,34-35) Isten szeretetből szeretetre teremtett bennünket. Aki a szeretet
sérti, Istent is sérti.Isten harmadik parancsa a hetedik napot szentnek, tehát
nem munkanapnak, hanem Istennek, a pihenésnek, imádságnak szentelt nappá tette.
(Kiv 20,8-11) Már az is véteknek számított, ha valaki így sóhajtozott: „Mikor
múlik el az újhold, hogy eladhassuk a búzánkat? A szombat, hogy árulhassuk
gabonánkat?” (Ám 8,5a) Itt a bűn abban áll, hogy a sóhajtozó felülbírálja Isten
egyik alaptörvényét. Ámosz próféta megnevezi a bűnös hátsó gondolatot is:
„Csökkentjük a mértéket, növeljük a sékelt, (vagyis a sékel nevű pénzt, az
árat), meghamisítjuk a mérleget, hogy megvehessük pénzért a szegényt, egy pár
saruért a szűkölködőt, és eladhassuk a gabona ocsúját”. (5c-6) Ámosz mindezt a bálványimádó
zsidókról írja, mert atyáik Istene tiltja, de a bálványok nem, tehát azokhoz
menekülnek.Ezek a bűnök gondolattal és bűnös vágyakkal elkövetett bűnök voltak
Ma a pénz a bálvány. Mindezt nem csendben morfondírozva mondogatják, hogy meg
ne hallja Isten. Istent egyszerűen letagadják, mondván: „Nincs is Isten. Senki
ne is emlegesse, mert az minket csak zavar,mert mi már eleve megrontjuk a
termést, leverjük a felvásárlási árat, megkezeljük a romlott étkezési
nyersanyagot, megváltoztatjuk a nekünk nem tetsző szerződéseket, elfeledjük
kifizetni a munkásaink vagy beszállítóink bérét, visszaigényeljük a törvényesen
járó ÁFÁ-t. A Szent iratokból, saját és mások tapasztalataiból tudom, hogy
Isten van. A logikus hit csalhatatlan bizonyíték erre. A mai olvasmány
zárómondatát is érvényesnek tartom: „Ezért megesküdött az Úr arra, aki Jákob
büszkesége: Sose felejtem el egyetlen tettüket sem!” (Ám 8,7) Mivel ember
vagyok, várom az utolsó ítéletet, amikor mindenkiről, mindenki mindent meglát a
saját szemével, kivéve a jóvátett károkat és a szentgyónásban feloldozott
bűnöket
2013. szeptember 22., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése