Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2014. augusztus 5., kedd

Évközi 18 hét kedd



Évközi 18 hét kedd

Jer 30, 1-2. 12-15. 18. 22; Mt 15, 1-2. 10-14

„Mivel sok a bűnöd, számosak vétkeid, azért tettem ezt veled”

„Így szól az Úr, Izrael Istene: Írd le magadnak egy könyvbe mind azokat az igéket, amelyeket szóltam hozzád! Mert íme, jönnek napok, - mondja az Úr,- amikor jóra fordítom népemnek, Izraelnek és Júdának a sorsát,- mondja az Úr-, és visszahozom őket arra a földre, amelyet atyáiknak adtam, hogy birtokba vegyék” (Jer 30, 2-3) Valamikor, hatszázötven évvel Jeruzsálem pusztulása előtt Isten hatalmas csodákkal állt Jákob utódainak tengernyi soksága mellé. Egyiptomban szaporodtak szép számú közösséggé. A csodákról és isteni kinyilatkoztatásokról, elsősorban Isten és Jákob népének szövetségkötéséről azt mondta Isten Mózesnek: Írd le, amit láttál! Ugyancsak ő, amikor élete vége felé közeledett, újra elmondott mindent, ami a negyven éves vándorlás idején Izrael népével történt az ő vezetése alatt. Beszéde végén halálára készülve, tehát végrendeletszerűen összegezi a lényeget: „Nézd, eléd tártam ma az életet és a jót, de a halált és a rosszat is. Szeresd tehát az Urat, a te Istenedet, járj az ő útjain, tartsd meg parancsait, szertartásait és akkor élni fogsz” (MTörv 30, 15-16) Aztán a századok folyamán sok bíró, majd próféta figyelmeztette népét ezekre az igékre. 722-ben az északi országot, Izraelt büntette bosszantó bálványimádása miatt. Hasztalan: el kellett pusztítani és fogságba hurcoltatni, javulni nem akaró népét. Tóbiás így írja le bűnbánó imáját: „Igazságos vagy, Uram, és minden tetted igazságos, és minden utad irgalom és igazság, s te ítéled meg a világot… És most számosak igaz ítéleteid, amelyeket végrehajtasz rajtam bűneim és atyáim bűnei miatt, mert nem éltünk parancsaid szerint”. (Tób 3, 2. 5) 587-586-ban megtörtént a végleges ostrom Jeruzsálem ellen is. A gyönyörű város hatalmas falaival, messze földön híres templomával együtt romokban hever vadállatok tanyája. „Így szól az Úr: Gyógyíthatatlan a zúzódásod, halálos a csapásod. Nincs, aki ítélne peredben sebedért, gyógyulás, hegedés nincs számodra. Szeretőid mind elfelejtettek téged, nem törődnek veled, mert ellenséges csapással sújtottalak, kegyetlen fenyítéssel, mivel sok a bűnöd, számosak vétkeid. Miért kiáltasz zúzódásod miatt, hogy gyógyíthatatlan a fájdalmad? Mivel sok a bűnöd, számosak vétkeid, azért tettem ezt veled”. (Jer 30, 12-15) Jogos és igazságos a büntetésed. Magadnak köszönheted. Isten azonban nem haragszik örökké: „Így szól az Úr: Íme, én jóra fordítom sorsát Jákob sátrainak, és hajlékain megkönyörülök, felépül a város romjain, és a palota a jogos helyén fog állni. Az én népem lesztek, én, pedig a ti Istenetek leszek”. (18. 22) Egészen kicsi fiú voltam, amikor az átelmélkedett ószövetségi fájdalmakat siratta kántorunk éneke: „Bús magyarok imádkoznak égi Atyánk hozzád: Fordítsd felénk, magyarokra szentséges szent orcád! Fáj a szívünk, könnyes szemünk, hozzád sír a lelkünk: Ennyi tengersok fájdalmat meg nem érdemeltünk”. Nem értettem egészen, de átéreztem. Atyánk most hozzánk is szól: „Ti az én népem lesztek, én, pedig a ti Istenetek leszek”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése