Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. november 8., vasárnap

Évközi 32. hét vasárnap



Évközi 32. hét vasárnap

Ádám, az első emberi teremtett lény
 
Örök problémája marad az emberiségnek, hogy a történelem különböző szakaszaiban állandóan változó létszámú emberiséget miből tartja fönn. Amikor az emberek normálisan gondolkodtak, nem volt megoldhatatlan probléma: Isten az első embernek, Ádámnak a paradicsomkerti beszélgetésben megmagyarázta az emberiség tennivalóit. Aki beszélget veled, az a világ kigondolója, megtervezője és létrehozója, az Isten. Isten, aki öröktől fogva él, és birtokolja az isteni természetet, más szóval a lényeget, amely végtelenül értelmes, tehát mindentudó és végtelenül hatalmas, tehát mindenható. Ez az állapot végtelenül boldog önmagában. Minden az övé, azt csinál vele, amit akar. A teremtett ember számára, akinek a testét a már év-milliókkal korábban megteremtett föld anyagából alkotta meg a láthatatlan Isten, aki az első értelmes teremtett lény, ez a kinyilatkoztatás volt az első nagy ismeret. A végtelenül hatalmas, de láthatatlan Isten örömmel fedi fel nagy titkát: öröktől fogva készült arra a percre, amikor az első embert maga előtt látja. Mert végtelen nagyhatalom, aki egyben végtelen szeretet is. Isteni szüléssel megosztotta az isteni természetet a Fiúistennel, majd az immár közös természetet egyetlen leheléssel tovább adták a Harmadik Isteni Személynek. Ezt a végtelen szeretetet így továbbadni nem lehet, de teremteni igen: amint egyetlen teremtő paranccsal létrehozta az emberi ésszel felmérhetetlen csillagvilágot, kisarjasztotta belőle a növényvilágot, a magasabb értékű állatvilágot. Mert a teremtett embernek adja az egész földet lakásnak és tápláléknak, hogy a munkájával folytatni fogja az Atya munkáját, amivel a paradicsomkertet létrehozta. Az ember és gyermekei ugyanezt fogják megtenni utódaitokkal is. Ezért is adott hozzá illő segítő-társat, hogy kettőjük szerelméből boldogságot nyerjenek, és ugyanezzel az elgondolással ketten együtt legyetek forrásává a jövő emberiségnek: „Legyetek termékenyek, szaporodjatok és töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá” (Ter 1,28) A sátánnak nem tetszik ez az isteni szeretetből fakadt és emberszeretet formában is tökéletesen működő szeretetszolgálat. Ezért kellett Illés prófétának adnia a szegény asszonynak az utolsó deka lisztből és csepp olajból készült kenyér első falatját. Ezért ült oda Jézus megfigyelni a perselybe dobott pénzt, és kimondani az igazságot a két fillérjét bedobó szegény özvegy dicséretére: „Bizony mondom nektek, ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. Mert ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, amije csak volt: egész vagyonát” (Mk 12,43-44) Micsoda szégyen, hogy egyesek milliárdokat ajánlanak ember milliárdok elpusztítására. Mindent felülmúl az Isteni szeretetből született Jézus Krisztus példája: „Krisztus nem kézzel épített szentélybe lépett be, amely a valódinak csak előképe, hanem magába a mennybe, hogy most az Isten színe előtt közbenjárjon értünk. Nem azért lépett be, hogy többször áldozza fel magát, mint ahogy a főpap minden évben idegen vérrel belép a legszentebb szentélybe, hiszen akkor a világ kezdete óta már többször kellett volna szenvednie. Így azonban az idők végén egyszer s mindenkorra megjelent, hogy áldozatával eltörölje a bűnt. Amint az ember számára az a rendelkezés, hogy egyszer haljon meg, és utána ítéletben legyen része, így Krisztus is egyszer áldozta fel magát, hogy sokaknak bűnét elvegye. Másodszor nem a bűn miatt jelenik meg, hanem azok üdvözítésére, akik rá várnak” (Zsid 9,11-15)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése