Szent Péter
apostol széke Rómában
(Festum Cathedrae Petri Romanae)
Nagyobb duplex ünnep
Most Péter főapostolnak két székünnepe van, melyek közül a január 18-i a
későbbi származású. Valószínűleg gallikán eredetű ünnep és keletkezésének oka
arra vezethető vissza, hogy Péter régi székünnepe, február 22-e, legtöbbször a
Nagyböjtbe esvén, nem tartották megengedhetőnek akkor ünnepet ülni, azért
tették január 18-ra. (Így Duchesne[1] és Thalhofer[2] de Kellner[3] nem tudja
okát adni.) A két ünnep együtt először a VII. századi Martyrologium
Hieronymianumban található meg. Mivel pedig ennek összeállítója és Beda
Venerabilis a február 22-i ünnephez hozzáfűzte ezt: „in Antiochia”, azért lett
a másik „Romae”. A különböző szokásokat – néhol mindkettőt, máshol egyet, ismét
máshol egyet sem ünnepeltek – ez ünneplést csak IV. Pál pápa szüntette meg, aki
1558. január 6-án mindkettőnek ünneplését elrendelte. De csak egyházilag (festa
chori). V.ö. még Szent Péter apostol széke Antiochiában. (Február 22)
Az ünnep jelentősége tehát Szent Péter apostolnak római püspöksége, más
szóval a római püspök primátusának Szent Pétertől, az első pápától, való származása.
Ennek a történeti ténynek bizonyítása nem tartozik tárgyunk keretébe[4] és
ezért áttérhetünk a napi szentmise magyarázatára.
Az ünnep tárgyának megfelelően a szertartások elsősorban a főapostolnak
papi méltóságát emelik ki, azért már a bevezetés (Introitus) is a szent főpapok
(pápák és püspökök) miséjéből való. Az Üdvözítő ígéretének szavain kívül,
melyekkel Péternek egyházfői hatalmát jelezte, (Grad. Tract. Off. Comm.)
különösen a 106. zsoltár (Grad.) emeli ki Krisztus első földi helytartójának nagy
dicsőségét, míg az Introitus 131. zsoltára a Megváltó földi uralmának
legjellemzőbb tulajdonságát juttatja eszünkbe: a szelídséget. A régi választott
nép harcias királyait az isteni szeretet nevében kormányzó vezetés váltotta
föl.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése