Vízkereszt utáni csütörtök
Feltűnő,
hogy Szent János egyszer egyetlen parancsról, máskor viszont parancsokról ír,
többes számban. Nem következetlenség ez, hanem a teológiai valóság nyelvtani
kifejezése, amely arra ösztönöz, hogy felfedezzük a különböző törvények és
parancsok mélyén működő egyetlen isteni mozgatóerőt, a szeretetet. Jézus a
főparancsról szólva azt mondja, hogy az Isten és a felebarát szeretetében
foglalható össze a Tízparancs, sőt az egész törvény és a próféták.
Megtestesülése, halála és feltámadása pedig nyilvánvalóvá tette, hogy az Isten
szeretete és a felebarát szeretete is elválaszthatatlanul egy. Az tehát, hogy
szeretjük-e Istent, elsősorban azon mérhető le, hogy hogyan szeretjük azt az
embert, aki éppen előttünk áll.
Ebben
az egységben szemlélve állítható csak Isten parancsairól, vagyis a
Tízparancsolatról, hogy nem nehezek. És persze akkor, ha elfogadjuk, hogy nem a
magunk erőfeszítésével kell azokat teljesíteni. Ha hagyjuk a régi, önző és
ezért szeretetlen természetünket érvényre jutni, e parancsokat emberfelettien
nehéznek fogjuk találni, és nem fogjuk tudni teljesíteni a szeretet egyetlen
parancsát sem. Ha azonban a keresztségben kapott új természetünk szerint élünk,
megtapasztaljuk, hogy Isten minden parancsa belesimul a szeretet egyetlen
parancsába, mely ennek az új létmódnak a belső törvénye, mozgatója. A szeretet
ugyanis Istentől való, s aki Jézus Krisztusban hisz és megkeresztelkedik, erre
a szeretetre válik képessé, hiszen az Atya igazi gyermekévé lesz a
Szentlélekben.
Ne engedd, Urunk, hogy szétválasszuk magunkban
az Isten- és emberszeretet egyetlen parancsát. Ne engedd, hogy becsapjuk
magunkat, és azt higgyük, szeretünk Téged, miközben szeretetlenek vagyunk
egymással, s ne hagyd, hogy a felebaráti szeretet gyakorlása címén elhanyagoljuk
a Veled való bensőséges együttlétet. Taníts meg minket arra a mélységes,
Istenbe vetett bizalomra, mely a szegények, a foglyok, a vakok és elnyomottak
bizalma, mely egyedül képes győzni a világ fölött, és győzni szívünkben is a
világ erői: a bírvágy, a hatalomvágy és a gőg fölött.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése