Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. április 10., vasárnap

Bolognai Boldog Márk



Lelkemet adom belétek, életre keltelek benneteket.



2011..04.10. vasárnap



Csak Jézus az élet.



Régi iskolai tanulmányaim hívták fel a figyelmemet, hogy vannak tantárgyaink, amelyek az élők világával foglalkoznak, rengeteg jó megállapítást tesznek közzé, elmondják, milyen az élet, de senki sem tudja megfogalmazni, mi az élet. A növény, amíg él, virul, növekszik, gyümölcsöt érlel. Aztán éri valami erőszakos beavatkozás, mondjuk, levágják a tőről, elhervad, elszárad, félérett gyümölcse lehull, élvezhetetlen lesz. Jézus egy alkalommal ezt mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet”. (Jn, 14, 6) Az apostolokat oktatta sok fontos tudnivalóra az utolsóvacsorán, éppen ara bíztatta őket, hogy a földről való távozása kellemetlen lesz ugyan nekik, de Ő az Atyához megy, helyet készít tanítványainak, aztán majd megfelelő időben visszajön, és odaviszi övéit is, mindegyiket a neki elkészített helyre. S ezzel zárja ígéretét: „Hiszen ismeritek az utat oda, ahová én megyek. Tamás erre azt mondta neki: Uram, nem tudjuk hová mégy, hogyan ismerhetnénk az utat. Jézus azt felelte neki: Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem jut az Atyához, csak általam”. (4-6) El lehet képzelni, milyen döbbenten néztek Jézusra a tanítványok. Ismerték az utakat. Jártak téli vízmosás egyengette úton. Láttak római szakértelemmel megépített utat is. Jézust is ismerték. Tudták, ha az „Én”-t említi, magát, mint a Második Isteni Személyt nevezi meg. Hogyan mondhatja: Én vagyok az út? Ha mondja, csak igazat beszélhet, hiszen Ő mindig igazat mond, vagyis azt állítja, ami a fogalmának megfelel. Talán azt is megértették, hogy itt átvitt értelmet alkalmaz, titokról szól: amint az út célhoz vezet, az Atyához csak Jézus vezetheti el az oda törekvőket. Az Atya az élet teremtője a világban. Minden élettelent is, élőt is Ő teremtett. Mivel Jézus egylényegű vele, együtt teremtettek mindent, az élet millió fajtáját, ezért mondhatja önmagát életforrásnak, amiből táplálkozik a növényi, állati, emberi és angyali élet. Amiről pedig VI. Pál pápa ír, a bennünk található lelki élet, a hit, remény és szeretet ténye is csak tőle nyerhető el, csak az Ő erejéből gyarapítható, és juttatható el a Teremtő által kijelölt tökéletességre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése