Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2014. április 8., kedd

Nagyböjt 5. hete Kedd



Nagyböjt 5. hete Kedd

Szám 21,4-9; Jn 8,21-30

„Ha nem hiszitek, hogy én vagyok, meghaltok bűneitekben”

Jézus küldetése az örök élet megszerzése volt: „Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, Atyám, és akit küldtél, Jézus Krisztust.”(Jn 17,3) Apostolainak és a népnek sokat beszélt az Atyáról. Lassanként megértették, hogy Jézus nem egyszerű ember, majd azt is, hogy nem is próféta. Péternek elmondta az Atya, hogy Jézus, a szeretett Fia. Megismételte ezt a Táborhegyen Jakab és János előtt.
Mindenki, a farizeusok és írástudók is hallották egyszer, és meg akarták ölni, mert nemcsak a szombatot sértette meg, de Istent is Atyjának mondta. Mielőtt elfogták, nyíltan el kellett mondania a nagy titkot a hivatalos Izraelnek. Vitapartnerei vagy tanácstagok, vagy nagyon közel álltak a nagytanácshoz. Márpedig Jézus küldetését a nagytanácsnak kell hivatalosan elfogadni. Tudniuk kell az igazságot. Jézus most nyíltan kimondja hát, kicsoda ő, „Én vagyok”. Ugyanazt, mint a csipkebokor látomásánál Mózesnek, Isten magáról mondja: „Én vagyok, aki vagyok. „Jahve” (Kiv 3,14), aki öröktől fogva vagyok. „Aki bennem hisz, örökké él.”(Jn 6,40) Ha nem hiszitek el, meghaltok bűnötökben, mondja nekik. Jézusnak, Jézusban nem hinni, egyenlő az elkárhozással. Jézus ezt kétszer is kijelenti. Fáj neki, hogy makacsul elhátrálnak a hit elől. Jézus átéli az Atya fájdalmát. Negyven évig mennyi jót tett a zsidókkal a pusztában, és a honfoglalás előtt újra fellázadnak ellene. Kígyómarással, sok halállal kellett büntetni őket. És Isten ekkor előre megmutatta Fia megváltó jelét: A fára függesztett rézkígyót. „Aki rátekintett meggyógyult.”(8) Most Jézus is erre utal: „Amikor fölemelitek az Emberfiát, akkor megtudjátok majd, hogy „én vagyok” (28) Aki rám néz hittel, az megmenekül. S meg is valósul, mert a jobb lator így néz rá, így hisz benne, gonosztevőből így lesz hitvalló, kegyelmet kérő és mennyországot elnyerő Isten gyermeke. Ezt kell elősegítenünk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése