Évközi 11. hét péntek
Jézus
a szívet emlegeti, az ember lényegét, amely benső személyes egységének,
teljességének és magányának forrása. A Biblia szerint a szív jelenti létünk
legmélyét, ahol legszemélyesebb létünk sűrűsödik. Mégsem ismerjük a szívünket,
vagyis saját magunkat, csak sejtéseink vannak róla. Felszínre bukkanó szavaink
és gesztusaink nyomán új és új meglepetések érnek bennünket. Ha néha sikerül
valóban belehallgatni szívünk mélységébe, akkor azt halljuk, hogy a mélység a
magasságot hívja: szívünk az isteni lét után kiált. A szív mélye mélyebben van,
mint a tudatalatti világ és a végtelenre nyíló, táguló üresség. Üresség? Ott
kellene lennie Istennek, a mi Teremtőnknek. De ott van-e?
Az
eredeti bűnben született és nap mint nap vétkező ember legkínzóbb
bizonytalansága, hogy nem szakadt-e meg az összeköttetés Isten és a saját szíve
között. Bizonyos, önmagán túlról érkező jelzéseket ugyan felfog – ez a
lelkiismeret –, mégis a kinyilatkoztatás nélkül bizonytalanságban marad afelől,
hogy mennyire élő s maradandó ez a kapcsolat. Az evangéliumból a legigazibb
evangélium, örömhír nem más, mint Jézus szívének dobogása, vagyis hogy az ember
szíve, a mi szívünk is képes az Istenre, mert Jézus Krisztusnak, a megtestesült
Fiúistennek mintájára lettünk alkotva. Bár személyünk teremtett személy, de az
Atyaisten örök, teremtő akaratából, a Fiú megváltásának érdeméből, a Szentlélek
működése folytán szívünk mélyén Isten sajátos, szentháromságos életében
részesedünk.
Szelíd és alázatos szívű Jézusunk, tégy minket
is kegyelmed által szelíddé és alázatos szívűvé. Segíts, hogy felvéve a Te édes
igádat tanuljunk Tőled. Boldog tanulás ez, hiszen olyan dolgot kell
megtanulnunk, amire a hit és a keresztség már készségessé tette szívünket, és
attól kell tanulnunk, akit a szívünk szeret. Ez teszi az igát édessé és a
terhet könnyűvé, s ezért talál a szívünk nyugalmat benne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése