Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. június 4., csütörtök

APOSTOLOK CSELEKEDETEI 58.



APOSTOLOK CSELEKEDETEI
ApCsel 25,13-21 

Néhány nap múlva Agrippa király és Bereniké lejöttek Cézáreába, hogy Fesztuszt üdvözöljék. Mikor már több napja ott időztek, Fesztusz említést tett a királynak Pálról: Félix itt hagyott egy fogoly férfit, akinek dolgában a zsidók főpapjai és vénei hozzám fordultak, amikor Jeruzsálemben voltam, és követelték az elítélését. Azt feleltem nekik: A rómaiaknak nem szokásuk, hogy elítéljenek valakit, amíg a vádlottat nem szembesítették vádlóival, és lehetőséget nem adtak neki az önvédelemre, hogy a bűntettek alól tisztázza magát. Amikor ennek következtében minden késedelem nélkül idegyűltek, másnap az ítélőszékbe ültem, és elővezettettem azt a férfit. A vádlók előálltak, de nem hozakodtak elő semmi olyasmivel, amiből én gonoszat gyanítottam volna, csak holmi vitás kérdéseik voltak ellene a vallásuk dolgában, és valami meghalt Jézust illetően, akiről Pál azt erősítgette, hogy él. Mivel pedig én nem igazodom el az efféle kérdésben, azt mondtam, hogy akar-e felmenni Jeruzsálembe, hogy ezek ott ítélkezzenek felette. Pál azonban fellebbezett, hogy a császár ítélkezzen fölötte, őrizetben tartottam, amíg el nem küldöm a császárhoz.
Pál ügye egyre dagadt. Jézus nem siettette, mert pontosan az volt a célja, hogy minél több ember vegyen tudomást a Názáreti Jézus tanújáról. Újabb összeesküvés jött létre Pál meggyilkolására. Erről Pál a várba látogató unokaöccsétől, nővére fiától kapott hírt. Megtudta, hogy negyven zsidó addig nem eszik, amíg Pált ki nem végzik. A főpapoktól nyilvános kihallgatásra kértek engedélyt. Tervük az volt, hogy a foglyot kiragadják az őrség kezéből és megölik. Pál az ezredeshez küldte a rokonfiút. (ApCsel 23,12-22) Amikor elrendelték, hogy Pál ügyének tárgyalását a helytartóságon, Cezáreában tartják, az ezredes levelet küldött Félix helytartónak. Értesítette, hogy kétszáz gyalogost, hetven lovast rendelt ki kísérőnek. Egy napig ment az egész kíséret Pállal együtt. Másnap csak a lovasok kísérték a célig. Öt nap múlva Ananiás főpap Tertullusz ügyvéd és néhány vén kíséretében ment a kihallgatásra vádat emelni Félix helytartó előtt. A helytartó a Jézus-vitába nem látott bele, Pált fogságban tartotta a Heródes-palotában. Pált  Jeruzsálembe akarta visszaküldeni tárgyalásra, az apostol a maga ügyét a császárhoz tétette át, amit a helytartónak teljesítenie kellett. A várakozási időben új helytartó került Cezáreába: Fesztusz.  Meglátogatta őt Agrippa király és Bereniké királyné. Kérték, hadd láthassák azt a bizonyos Pált, aki hirdeti a Názáreti Jézust, a Megváltót. Megcsodálták: „Ez az ember semmi olyat nem tett, ami miatt halált vagy börtönt érdemelne”(26,31)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése