Az Újszövetség evangéliumaiban a követés legtöbbször
valóságos fizikai követést is jelent, vagyis Jézus, a korabeli rabbik szokása
szerint, tanítványaival életközösséget létesített. A tanítványok Jézussal
együtt élve memorizálták szavait, és utánozták cselekedeteit, vagyis
életstílusát. Jézus elvárta tanítványaitól, hogy kiszakadjanak korábbi
életkörülményei közül. Jézus világossá teszi tanítványai előtt, hogy követőinek
ugyanazt a sorsot kell vállalnia, mint amit ő vállalt. Jézus követése
kategorikus, „aki nincs velem, ellenem van, és aki nem gyűjt velem az
szétszór” (Mt 12,30). Ez a kijelentés nem Jézus ellenségeire, hanem
tanítványaira vonatkozik. Különben nem érthető, hogy az evangéliumban ezzel
ellentétes választ is találunk:”aki nincs ellenem, velem van”. Ez
ugyanis, azokra vonatkozik, akik nem Jézus tanítványai, de nem is viselkednek
ellenségesen sem vele, sem tanítványaival kapcsolatban. Problémát okoz, hogy
nagyon nehéz megállapítani, hogy ki az aki valóban Jézushoz tartozik, sőt a
kívülállók közül is nehéz megmondani, hogy kik Jézus ellenségei, és kik azok,
akik toleránsak vele kapcsolatban, vagy esetleg a tágabb baráti köréhez
tartoznak.
2017. január 22., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése