Évközi 24. hét kedd
Újra
és újra hallani az igényt, hogy a Katolikus Egyház törölje el a kötelező papi
cölibátust. Akik ezt követelik, gyakran hivatkoznak a mai Szentleckében is
hallottakra, illetve a keleti egyházak erre alapozódó gyakorlatára. Néhány
dolgot azonban érdemes tisztáznunk. Az egyszer nősültség feltétele soha nem
jelentette azt, hogy a papok nősültek. Ez sem a keleti, sem nyugati
kereszténységben nem volt gyakorlat, hanem csak az, hogy nős férfiakat pappá
szenteltek, azonban már igen korai időkből kimutatható, hogy az új püspök vagy
pap a szentelés után abbahagyta a házaséletet, és felesége özvegyi fátyolt
öltött, illetve kolostorba vonult. (A keleti egyházaknak is az a gyakorlata,
hogy püspökké csak nőtlen férfiakat szentelnek, holott Szent Pál leveléből
közvetlenül ez sem következik!)
A
másik: senkinek nincs joga elvitatni az Egyháztól azt a jogot, hogy eleve a
szüzességet vállaló férfiak közül válassza ki papjait, úgy ítélve meg, hogy a
cölibátus hozzátartozik a Krisztus-misztérium teljességének megjelenítéséhez.
Ez nem a házasság és a házasélet leértékelése, hiszen a szexuális
önmegtartóztatás és a házasság mélységesen összetartozik: a keresztény
házasságra is szüzességgel kell készülni, nemcsak a cölibátusra, és a papi
nőtlenség sem egyenlő az agglegénységgel, hanem Krisztussal eljegyzett, lelki
atyaságot vállaló életforma. Katolikus hívőként tehát nem azok számát kellene
gyarapítanunk, akik kritizálják a római rítusú papok életét s vitatják a papi
cölibátus „korszerűségét”, hanem sokkal inkább azon kellene fáradoznunk, hogy
hogyan segíthetünk papjainknak Krisztusért és az Egyházért vállalt
életállapotukban örömmel kitartani.
Urunk Jézus, add, kérünk, kegyelmedet, hogy
papjaink első szeretetükben megújulva mindhalálig hűségesen ragaszkodjanak
Hozzád, mi pedig szavunkkal és életünkkel támogassuk őket szolgálatukban,
elősegítve a papi élet tisztaságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése