Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. május 27., péntek

Canterbury Szent Ágoston hittérítő püspök



A szükséges dolgokon kívül semmi más terhet nem rakunk rátok.



2011.05.27. péntek



A teremtő Isten akarata volt, hogy az ember férfi és nő legyen. Azt is Ő rendezte úgy, hogy az emberi természet testből és lélekből legyen összetéve. Az emberi lélek szellemi létű, olyan, mint az angyaloké. A test viszont az állatvilágéhoz hasonló szervezet, de attól lényegesen különbözik, hiszen a szellemi léttel szoros, lényeges kapcsolatban van. Saját ösztönvilága is van, de a szellemi képességei miatt az ember ösztöneit is alá tudja rendelni az értelemnek és akaratnak. Ezen kívül az emberi test a lélekkel egységben hivatalos az örök életre. Az élet első szakaszában, a fogantatástól a halál beálltáig cselekvően együttműködik a lélekkel a hit és a szeretet életében, tehát az örök élet megszerzésének, a boldogság mértéke meghatározásának is közös okai. Isten akarta azt is, hogy a férfi és a nő ne csak a nemi jegyek miatt különbözzék egymástól. Ne legyenek azonosak, hanem hasonlóak: a szentírási ősi nyelv szerint ís és ísa. A másságuk egyéni többletet jelentsen, az értelem ezt az értéket ismerje fel, az akarat ezen a nyomon szellemi vágyó tehetségként kívánja maga kincsévé tenni. Kiegészítik, boldogítják egymást. Ezt a boldog harmóniát az ősbűn előtti állapotban tökéletesen birtokolták. Ezt a boldog kapcsolatot növelte volna, hogy a Teremtő akarata szerint az emberi nem fenntartása úgy legyen biztosítva, hogy a férj és a feleség szerelméből fakadjon a gyermek testi léte, a szellemi lelket pedig ennek az új testnek megfelelő módon a semmiből teremtse Isten. Tökéletes közös örömben fogantassék és mindkét szülő értékeiből ragyogtasson folytatást a közös gyermek.A bűnbeesés előtti állapotban mindez a Teremtő ajándéka lett volna, más szóval. a Teremtő kegyelme. A bűnbeesés ezt a kegyelmi rendszert teljesen megszüntette. De a végtelen jó Atya azonnal megtalálta emberszeretetének kivirágzását. A büntetések kiosztásakor rögtön felcsillantotta a megváltás reményét is. A Megváltó kegyelmének, amelyet majd halálával. fog megszerezni az idők folyamán, előre hatóan is voltak jelei. Amikor pedig Jézus földi életében a házasság dolgáról esett szó, és a tapasztalatok birtokában figyelő Péter apostol szerint, ha Jézus visszaállítja a házasság. eredeti formáját, a válás nélküli házasságot, akkor gond van:„Ha így áll a dolog az ember feleségével, nem érdemes megházasodni"(Mt 19,10) Jézus azonban nemcsak a régi szigorról beszél, hanem arról is: „Nem mindenki érti meg ezt a dolgot, csak azok, akiknek megadatott”.(11) Eljött a megváltói kegyelem ideje. Lesznek Jézushoz hasonló szűzi vezeklők, de lesz majd egy szentség is, amelyet felvehetnek majd a házasulandók, és ez a kegyelmi eszköz sírig tartóan biztosítja a boldog házasság.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése