Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. május 28., szombat

Aquitániai Szent Vilmos hitvalló szerzetes



Isten rendelt minket oda az evangélium hirdetésére.



2011.05.28. szombat



A szeretet erénye a harmadik isteni erény, amivel a lehető legtökéletesebben Istennek ajándékozhatjuk önmagunkat cselekedeteink által. Maga Isten is tiszta szeretet. Végtelenül tökéletes lény, tehát minden tökéletesség végtelen fokban van meg benne. Szent János apostol ezt így fogalmazza meg: „Szeretet az Isten, és aki a szeretetben marad,Istenben marad, és Isten őbenne”. (1Jn 4,16) Maga Jézus mondja Nikodémusnak: „Az Atya szereti a Fiút, és mindent az ő kezébe adott”. (Jn 3,35) Ennek legszebb megnyilatkozása, hogy amikor a Fiú öröktől fogva születik az Atyától, mint az Atya teljesen tökéletes önismerete, mint a Második Isteni Személy, az Atya a saját végtelen isteni természetét odaajándékozza neki, mert személy csak természetben, lényegben székelhet. Mivel az isteni természet szellemi létű, oszthatatlan, így az egészet oda kell adnia. A Fiú ettől a végtelen nagy ajándéktól végtelenül boldog. Ámde tudja, hogy Atyjának is szüksége van természetre, vissza ajándé-kozza teljesen, amit kapott. Ez az ajándékozás állandó és örök. Az isteni természet kettejük közös tulajdona. Mint közös tulajdont ketten egyszerre ajándékozzák oda a harmadik isteni Személynek, a Szentléleknek. Ő ugyanígy ajándékozza vissza az Atyának és a Fiúnak. (vö. Jn 3,34)„Majd azt mondta Isten: Alkossunk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra”. (Ter 1,26) Az isteni lét teremtetlen lét, nyilvánvaló, hogy itt csak hasonlatosságról lehet szó. Itt már három hasonló, de teljesen különálló emberi természetben székelő személyekről van szó, akik nem önmagukat, hanem tetteiket adják egymásnak:„Meg is teremtette Isten az embert a maga képére, Isten képére teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket”. (Ter 1,37) Itt tehát a „saját képünkre” kifejezés annyit jelent, hogy a férfi és a nő egész boldogító cselekvését adja a másik személynek. Aztán ezt sajátságos módon kiterjesztik szeretetükből fogant közös gyermekükre, a hármasság harmadik tagjára: „Isten megáldotta őket és azt mondta nekik: Szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be a földet!” (28) – Így ez a szeretet Istenben is és az ember családjában is felbonthatatlan egységet, boldogságra való teljes odaadást jelent.A Fiúisten megtestesülése előtt ezer évvel felel Atyjának erre a kérdésre igennel, és akarja, hogy ezt tudja meg jövendő ősapja, Dávid király: „Vágóáldozatot és ételáldozatot nem kívántál, hanem készségessé tetted fülemet. Égő- s bűnért való áldozatot nem követeltél, ezért így szóltam: Íme eljövök! A könyvtekercsben meg van írva rólam, hogy teljesítsem akaratodat. Ezt akarom, én Istenem, törvényed a szívemben van”. (Zsolt 40,7-9) A családra pedig így vonatkozik a szeretet áldozatos voltáról szóló jézusi tanítás: „Mózes a ti keményszívűségetek miatt engedte meg nektek, hogy elbocsássátok feleségeiteket. De kezdetben ez nem így volt. Mondom hát nektek: Aki elbocsátja feleségét hacsak nem paráznaság miatt és mást vesz el, házasságot tör. Tanítványai erre azt mondták neki: Ha így áll a dolog az ember feleségével, nem érdemes megházasodni”. (Mt 19,8-10) Igen, a szeretet nem kis áldozattal jár, de éppen ezért a legnagyobb érték.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése