Évközi 26. hét csütörtök
A
szenvedés misztérium, melyet teljesen megmagyarázni nem lehet. Jób barátai
feloldották a misztériumot azzal, hogy azt állították, hogy a szenvedés Isten
büntetése, vagyis Jób bizonyára vétkezett, s ezért Isten megbüntette őt. Ezzel
súlyosan vétettek Isten felfoghatatlan titka ellen, az ember tapasztalata
ellen, és Jób ellen, balzsam helyett maró ecetet öntve égő sebére. Jób,
miközben ártatlanságát hangoztatja, egyúttal az ellen is tiltakozik, hogy bárki
is kimerítően meg akarja magyarázni a szenvedés titkát, akár úgy, hogy azt
leegyszerűsítve a bűnért járó – s annak nagyságának megfelelő – büntetésként
értelmezi, akár úgy, hogy szentségtörő módon Istent teszi felelőssé az ember
szenvedéséért, akár pedig úgy, hogy kegyeskedő szöveggel azt hirdeti, hogy
Isten a szenvedés által jót akar nekünk.
Jób
voltaképpen a hitre nem jutott szenvedő embernek is példát ad a szellemi
becsületességre: elismeri, hogy nem tud magyarázatot adni a szenvedésre, de nem
gyárt ideológiát, hogy könnyebb legyen elviselnie a rázúduló csapást. Ehelyett
egyszerűen belemerül a szenvedés és a bűn misztériumát végtelenül meghaladó
végső misztériumba, az isteni létezés titkába. Jób Istent a hozzá legközelebb
állónak jelenti ki – a héber szövegben a goél azt a legközelebbi vérrokont
jelenti, akinek kötelessége a bántalmazott, összevert, szenvedő emberért
bosszút állni –, és ezzel mindenestül rábízza szenvedésének ügyét. S ahogy
lelke belemerül a legnagyobb misztériumba, Istenbe, egy pillanatra meglátja az
örök élet ígéretének, saját dicsőséges feltámadásának megvalósulását.
Úr Jézus Krisztus, óvj meg minket a hamis
okoskodástól, mellyel egyértelmű és megfellebbezhetetlen magyarázatot
szeretnénk adni a szenvedés titkára. Kérünk, segíts kegyelmeddel, hogy egyre
jobban elmerüljünk az isteni lét misztériumos mélységeiben, s akármilyen
szenvedés ér is, ne önmagunkra, hanem Rád, Megváltónkra tudjunk tekinteni,
egészen rábízva magunkat a Te szenvedést és halált legyőző szeretetedre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése