„Ébresszétek fel a világot!” (5., befejező rész)
Ferenc pápa gondolatai a szerzetesélet
mai kérdéseiről – Antonio Spadaro SJ írása
Ferenc pápa 2013. november 29-én mintegy százhúsz
férfi szerzetes elöljáróval találkozott Rómában, majd több órán át válaszolt
kérdéseikre. A Civiltà Cattolica című olasz jezsuita folyóirat
főszerkesztője részletes tudósítást közölt az eseményről. A beszámolót Antonio
Spadaro atya engedélyével öt részben tesszük közzé.
Az ötödik részben érintett témák: a szerzetesek és a
helyi egyházak közötti kapcsolatok; a szerzetes intézmények karizmáit
tiszteletben kell tartani és elő kell mozdítani; a megszentelt személyek nem
[pasztorális] segéderők; küldetés a kirekesztettség különféle formái között, a
kultúra és a nevelés világában.
A szerzetesek és a helyi egyházak közötti kölcsönös kapcsolatok
A szerzetesek és a helyi egyházak közötti kölcsönös kapcsolatok
Ezután az általános elöljárók a szerzetes közösségek
helyi egyházakba történő beilleszkedéséről és a püspökökkel tartandó kapcsolatról
kérdezték a pápát: Miként lehet elérni, hogy a különböző szerzetes intézmények
karizmáit tiszteletben tartsák, és az adott helyi egyház javára előmozdítsák?
Hogyan lehet elősegíteni az egyes karizmák és a keresztény életformák közötti
kommuniót mindegyikük nagyobb növekedése és a küldetés lendületesebb
kibontakozása érdekében?
Ferenc pápa azzal kezdi válaszát, hogy már sok éve
kérik azoknak az irányelveknek a felülvizsgálatát, amelyek a püspökök és
szerzetesek közötti kapcsolatokról szólnak. Ezeket az irányelveket (Mutuae
relationes) a Szerzetesi Kongregáció és a Püspöki Kongregáció együttesen
jelentette meg 1978-ban. A pápa szerint megért az idő erre, mert „az a
dokumentum egy bizonyos ideig megfelelő volt, de ma már nem időszerű. A
szerzetes intézmények karizmáit tiszteletben kell tartani és elő kell
mozdítani, mert szükség van rájuk az egyházmegyékben. Tapasztalatból ismerem –
folytatta – a problémákat, amelyek felmerülhetnek a püspökök és a szerzetes
közösségek között.” Például: „Ha egy napon úgy döntenek, hogy – mivel nincs
elég szerzetesük – elhagyják az egyik általuk működetett intézményt, a püspök
hirtelen elég kellemetlen helyzetben találja magát. Nekem voltak ilyen nehéz
helyzeteim. Közölték velem, hogy elhagyják az intézményüket, nekem meg fogalmam
sem volt, mihez kezdjek. Egy alkalommal pedig már csak a kész tényeket közölték
velem. Ugyanakkor nagyon pozitív esetekről is be tudnék számolni. Mindenesetre:
ismerem a problémákat, tudom azt is, hogy a püspökök nem mindig ismerik a
karizmákat és a szerzetesek által működtetett intézményeket. Nekünk,
püspököknek meg kell értenünk, hogy a megszentelt személyek nem [pasztorális]
segéderőt jelentenek, hanem olyan karizmák hordozói, amelyek gazdagítják az
egyházmegyéket. Fontos a szerzetes közösségek beilleszkedése az egyházmegyébe.
Fenn kell tartani a püspök és a szerzetesek közötti párbeszédet annak
elkerülésére, hogy – mivel nem értik karizmáikat – egyszerűen hasznos
eszközöknek tekintsék őket.” Ezért a pápa azzal a feladattal bízta meg a
szerzetesi kongregációt, hogy ismételten gondolja végig ezt a témakört, és
dolgozza ki a Mutuae relationes felújított változatát.
A küldetés határai: kirekesztés, kultúra és nevelés
A kérdések utolsó csoportja a megszentelt személyek
küldetésének határait érintette. A pápa gyakran használta ezeket a
kifejezéseket: „kimenni”, „elmenni”, „határterület”. Az általános elöljárók
tehát azt kérdezték, melyek ezek a határok, amelyek felé el kell indulni:
„Miként látja a szerzetesség jelenlétét a világunkban lévő kirekesztettségi
formák között? Számos szerzetesi intézmény nevelési feladatot lát el: hogyan
látja a szolgálatnak ezt a fajtáját? Mit mondana azoknak a szerzeteseknek, akik
ezen a területen dolgoznak?”
A pápa mindenekelőtt kijelenti, hogy a földrajzi
határok nyilvánvalóan megmaradnak, és a megszentelt személyeknek készségesen
elmozdíthatónak kell lenniük. Ugyanakkor léteznek szimbolikus határok is,
amelyek nincsenek előre rögzítve, és nem egyformák mindenki számára, „hanem az
egyes szerzetes intézmények karizmája alapján kell megkeresni őket. Vagyis
mindent az intézmény saját karizmája szerint kell megvizsgálni. Egyértelműen a
kirekesztettségi formák maradnak az elsődleges fontosságú küldetési területek,
ugyanakkor szükség van a Lélek fényében történő mérlegelésre. Az első kritérium
az, hogy a kirekesztés e helyzeteibe a legjobb, a legtehetségesebb embereket
kell küldeni. Nagyobb veszéllyel járó helyzetek ezek, amelyek bátorságot és sok
imát igényelnek. És arra is szükség van, hogy az elöljáró kísérje az ilyen
területeken dolgozó testvéreket.” Mindig fennáll annak a veszélye,
emlékeztetett rá a pápa, hogy elragad minket a lelkesedés, hogy a kirekesztés
határterületeire jó szándékú, de azokra a helyzetekre alkalmatlan rendtagokat
küldünk. A kirekesztés területét illetően nem szabad döntéseket hozni anélkül,
hogy ne lenne biztosítva a kellő megkülönböztetés és a kísérés.
A kirekesztés kihívása mellett a pápa másik két,
mindig fontos kihívásra: a kultúra, valamint az iskolákban és egyetemeken folyó
nevelés kihívására is kitért. Ezen a területen a szerzetesek hatalmas
szolgálatot végezhetnek. Emlékeztetett: „Amikor eljöttek hozzám az atyák a
Civiltà Cattolica szerkesztőségéből, beszéltem nekik a gondolkodás
frontvonalairól, az egyirányú és gyenge gondolkodásmódról. Felhívtam a figyelmüket
ezekre a határokra. Ahogyan a szaléziek rendfőnöke jól tudja, hogy számukra
minden Don Bosco álmával, a határterületre kivitt nevelés álmával kezdődött,
Don Bosco pedig Patagónia határvidékeire is elküldte rendtársait. Persze más
példákat is említhetnénk.”
Ferenc pápa számára a nevelésnek ezek az alappillérei:
„ismeretek átadása, cselekvési módok átadása, értékek átadása. Ezeken keresztül
adjuk át a hitet is. A nevelőnek azoknak az embereknek a hullámhosszán kell
lennie, akiket nevel, fel kell tennie magának a kérdést, hogy miként kell
hirdetni Jézus Krisztust egy változásban lévő nemzedéknek.” Azután erősen
hangsúlyozta: „A nevelés manapság kulcsfontosságú feladat, kulcsfontosságú
küldetés!” És elmesélte néhány Buenos Aires-i tapasztalatát azzal kapcsolatban,
hogy külön fel kell készülni azoknak a gyerekeknek és fiataloknak a nevelési
környezetbe való befogadására, akik bonyolult élethelyzetben, különösen is
bonyolult családi körülmények közül jönnek: „Emlékszem annak a kislánynak az
esetére, aki mindig nagyon szomorú volt, de végül elárulta tanító nénijének,
hogy mi ennek az oka: »Anyukám élettársnője nem szeret engem.« Nagyon magas
azoknak az iskolás gyerekeknek az aránya, akiknek elváltak a szülei. Olyan
világban élünk tehát, amely új kihívások elé állít bennünket, melyeket olykor
még felfogni is nehéz. Hogyan hirdessük Krisztust ezeknek a fiúknak és
lányoknak? Hogyan hirdessük Krisztust egy változásban lévő nemzedéknek?
Vigyáznunk kell, nehogy hit elleni védőoltást adjunk be nekik.” (14)
* * *
Három óra elteltével, 12 óra 30-kor a pápa sajnálattal
közli, hogy be kell fejeznie ezt a társalgást: „hagyjunk néhány kérdést a
következő alkalomra” – mondja mosolyogva. Elárulja, hogy várja a fogorvos.
Mielőtt elköszönne a jelenlévő általános elöljáróktól, be kell jelentenie
valamit: 2015 a megszentelt életnek éve lesz. E szavait hosszú taps fogadta. A
Szentatya mosolyogva néz a Megszentelt Élet Intézményei és Apostoli Élet
Társaságai Kongregációjának prefektusára és titkárára, és azt mondja: „ők a
bűnösök, az ő javaslatuk volt: mindig veszélyes, amikor ők ketten találkoznak”,
mire harsány nevetésben tör ki az egész társaság.
Amikor elhagyta a termet, így szólt: „Köszönöm nektek!
Köszönöm nektek ezt a hívő tettet, melyről ezen az összejövetelen tanúságot tettetek.
Köszönet mindazért, amit tesztek, hívő lelkületetekért és igyekezetetekért a
szolgálatban. Köszönet a tanúságtételekért, a vértanúkért, akiket folyamatosan
adtok az egyháznak, és azokért a megaláztatásokért is, amelyeket el kell
viselnetek: ez a kereszt útja. Szívből köszönöm!”
JEGYZETEK
14. Ferenc pápa még Buenos Aires érsekeként gyakran beszélt nevelési kérdésekről. Erről főleg ezt a könyvet ajánljuk: Scegliere la vita. Proposte per tempi difficili, Milano, Bompiani, 2013.
14. Ferenc pápa még Buenos Aires érsekeként gyakran beszélt nevelési kérdésekről. Erről főleg ezt a könyvet ajánljuk: Scegliere la vita. Proposte per tempi difficili, Milano, Bompiani, 2013.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: © La Civiltà Cattolica 2014 I 3–17. (4 gennaio 2014)
Forrás: © La Civiltà Cattolica 2014 I 3–17. (4 gennaio 2014)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése