Karácsony nyolcada 1.
Sokan úgy vélik, hogy
december 25-e Jézus születésnapja. Pedig az nyugodtan kijelenthető, hogy Jézus
nem születhetett télvíz idején, mert az esős évszakban a császár nem
masíroztatott töméntelen embertömegeket a származási helyükre összeiratkozni. A
száraz időszak útjai ugyanis télen patakmedrek voltak. Az állandó esőben
agyonázott emberek ki lettek volna súlyos meghűlésnek. Ezt normális uralkodó
nem kockáztatja meg. Tavasztól őszig mindenki az ennivaló megtermelésével volt
elfoglalva. Egyedül a tavaszi munkák indulása előtt volt érdemes összeírást
elrendelni. Honnan van akkor a december 25-i időpont? A szent helyek és
idők nemzedékről nemzedékre megőrizték különleges, kiváltságos, szent
jellegüket. December 25. a rómaiak szent napja volt, a le nem győzött Nap
ünnepe. Ők a Napot istenként tisztelték. Örültek fényének, melegének, nyári
diadalmas uralkodásának. Az őszi, téli napok rövidülése, az egyre alacsonyabb
zenit úgy tűnt nekik, hogy a Napnak a sötétséggel vívott küzdelme vesztésre
áll. A december 21-i napéjegyenlőséget katasztrófaként élték meg. De
huszonötödikén már lehetett látni némi emelkedést a Nap pályáján. Ez a nap
óriási örömünnep lett hát: a le-nem-győzött Nap ünnepe. A kereszténységtől
megtanulta Róma népe is, hogy egy Isten van, Ő teremtette az összes többi lényt,
a Napot is. Egy időre tehát nem volt mit ünnepelni 25-én. De mivel a IV. század
közepén régi adósságát akarta törleszteni a keresztény áhítat, és helyet
keresett Jézus születése napjának, ezt a régi szent napot választották,
mondván: a világ Világossága a mindent éltető igaz Nap Jézus Krisztus. Egy ősi
hiedelem átadta helyét a valóságnak. Megvolt tehát az ünnep napja. Ki kellett
alakítani a megfelelő liturgiát. Először természetesen a születés történelmi
színhelyén kezdtek ünnepelni. A helyszínek adva voltak: a születés barlangja, a
pásztorok találkozása az angyalokkal. Az időpont éjfélre került. A Bölcsesség
könyvéből vették a pontos dátumot: „Mert mialatt mély csend borult mindenre, s
az éjjel sietős útja közepén tartott, mindenható igéd az égből, királyi
trónodról, ott termett a pusztulásra szánt föld közepén”. (Bölcs 18,14-15) Nagy
Konstantin császár a születés barlangja fölé 326-ban templomot építtetett,
amelyet Justinianus császár bővíttetett 530-ban. Az éjfélimisét tehát itt
tartották. Virrasztás következett hajnalig, amikor a pásztorok megérkezhettek
és „megtalálták Máriát és Józsefet, és a jászolban fekvő kisdedet” (Lk 2,16)
Mindkét misén adva voltak a szentírási szövegek. A pásztorok miséje után
elindultak Jeruzsálembe. Ez kb. 5 km-es gyalogút. Ott mondták el az ünnep
harmadik miséjét, ahol az Úr az Oltáriszentséget szerzetté és benne
szeretetének örök emlékét ránk hagyta. Az ott kialakított liturgiát vette át az
Anyaszentegyház az egész világon karácsony ünnepén. Most is nagyon kedvelt az
éjfélimise. Gyerekkorom nagy bánata volt, hogy este elnyomott az álom, és
édesanyáméknak nem volt szívük felébreszteni, lemaradtam az áhított nagy
élményről. De öt vagy hatéves koromtól pótoltam bőven. Emlékszem a sok
kilométer távolságra fekvő pusztáink lakói is jöttek be a templomba
éjfélimisére akár esett, akár fújt a szél és hordta a havat. A pásztorok pedig
járták az utcákat, és remekbefont ostorukkal durrogtatva hívták fel egykori
elődeik fontos szerepére a figyelmet. Papként először az államhatalomtól száműzötten
mondtam éjféli misét a tárnokligeti kápolnában. Így pótolta a figyelmes Kisded,
amit irigy és gonoszkodó hatalmak megakadályoztak. Isten áldja az akkori
tárnokligeti pap testvéremet, aki átengedte nekem ezt a gyönyörű papi élményt,
nem törődve a veszéllyel, hogy üldözött papot enged működni templomában. Minden
kedves olvasómnak, elsősorban egykori híveimnek, tanítványaimnak lélekben a
legjobb felkészülést kívánom. A Betlehemi Kisded bőséges áldása Örvendeztessen
meg minden jóakaratú embert, úgy, ahogy a betlehemi angyalok ígérték!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése