Karácsony nyolcada 7.
Örömnapok - Nem volt könnyű
János apostolnak
Nem volt
könnyű János apostolnak ezt az évtizedek óta hiányzó negyedik evangéliumot
megírnia. Úgy szerette volna, hogy amire ő Keresztelő János
tanítványaként rácsodálkozott, általa kezdte megsejteni, hogy az Ószövetség
végén él, de az igazi élet csak ezzel a különös prófétával kezdődik, vagy talán
ő maga az az igazi élet. Aztán tőle hallja a zsidó vezetőknek adott jánosi
nyilatkozatokat: „Nem én vagyok a Messiás”. (Jn 1,20) De Illés sem vagyok, sem
más régen élt próféta: Én előfutára vagyok a Messiásnak. Nekem kell Őt
megmutatnom. Aztán János hallja a nagy vallomást, látja a hitvalló
kézmozdulatot: „Nézzétek, az Isten Báránya!” (36) Azonnal otthagyja eddigi
mesterét, és követi Jézust. Bebocsátást kér az Ő életébe. A megsejtett teljes
életbe. Amiről talán majd csak hét évtized múlva meri megírni az addig
összegyűjtött tapasztalatokból a titkok titkát: „Istent nem látta soha senki,
az Egyszülött Isten nyilatkoztatta ki, aki az Atya ölén van”. (18) De az sem
volt könnyű feladat, hogy a kétezer évvel később élőknek is felnyissa majd ezt
a titkot, a karácsonykor emberként, Kisdedként egy Édesanyától megszületett
Kisded titkát. Titkának csodálatos örömére ráirányítani az érzékek világába
belefulladt harmadik keresztény évezred emberének figyelmét felkelteni, hogy meglássa
a neki szánt igékből megismerje a Kisded örömét. Az a liturgia-szerkesztő, aki
a karácsony nyolcadának utolsóelőtti napjára helyezte ezt a mennyországgal
kezdődő Jézus-történetet, csak csodálkozva szabad dicsérni! Amikor az előző
napi zsolozsmát befejező zsoltárt imádkoztam, 87 évesen döbbentem rá erre én
is: Az igazi örömforrást itt kell megtalálnunk. Emlékezünk a Kisdedre:
imádkozom az évezreddel előbb írt 91. zsoltárt: „Aki a Fölséges oltalmában
lakik, a Mindenható árnyékában pihen, ezt mondja az Úrnak: Te vagy menedékem és
erősségem. Istenem, benned bízom”. (Zsolt 91,1-2) A liturgikus emlékezetben
karácsony éjszakájára révedünk. A Szentlélektől kilenc hónappal alkotott
Istenember-magzat minden testi szerve kifejlődött azóta, mégsem tudta használni
az első pillanatban az oxigént igénylő tüdőt: de az első sírásra ez a kérdés
megoldódott, az Édesanya és a nevelőapa boldogan sóhajtott fel…Talán a kéz és
lábmozgások történtek legkönnyebben, hiszen azt már több hónapja gyakorolta. De
a szeme, tudtommal, csak napok múlva kezd látni a kinti túlerős fényben. Hát
még ha tudnánk, hogy a mennyei fény milyen ragyogó! Az Isteni Kisded emberi
értelme lelke megteremtése pillanatától látja a túlvilág minden őt érintő
mozzanatát (boldogító istenlátása volt). De kisbaba-léte csak lassanként
érzékeli, hogy aki eddig szíve alatt óvta-védte, most ugyanazt teszi lágy
öleléssel, most anyai csókjaival borítja el szinte minden porcikáját. A
megtestesüléskor ehhez ragaszkodott az Isten Fia: azt akarta, hogy a végtelen
isteni szeretetet, amelyet Atyjától állandóan kapott, emberi szinten egy
édesanyától kapja meg boldogan. És ez akkor is fontos élmény, ha a zsoltáríró
netán sejtette, hogy egyszer majd a Messiás is számít erre az anyai
babusgatásra, hiszen itt a földön csak ezt érezzük boldogan. A János-evangélium
nem teszi feleslegessé az említett esti zsoltárimádságot. Csak a karácsonyi
szeretetből értjük meg igazán, mit ígért nekünk boldogító Isten Atyánk. „Az Ige
volt az igazi világosság, amely minden embert megvilágosít. A világba jött, a
világban volt, általa lett a világ, mégsem ismeri föl a világ. A tulajdonába
jött, de övéi nem fogadták be. Ám akik befogadták, azoknak hatalmat adott, hogy
Isten gyermekei legyenek. Azoknak, akik hisznek nevében, akik nem a vérnek vagy
a testnek a vágyából, s nem is a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. S
az Ige testté lett, és közöttünk élt. Láttuk dicsőségét, az Atya
Egyszülöttjének dicsőségét, akit kegyelem és igazság tölt be”. (Jn 1,9-14)
„Elküldi angyalait hozzád, hogy védelmezzenek minden utadon”. (Zsolt 91,11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése