Karácsony nyolcada 3.
Örömnapok - A tanítvány, akit
szeretett Jézus
Sokszor
olvashatjuk Szent János evangéliumában ezt a megnevezést: A tanítvány, akit
szeretett Jézus. Nyilván valamiért különösen szerette őt az Úr. Amikor
kiválasztotta apostolait, Márk evangéliumában az ő és bátyja, Jakab említésekor
feljegyzi: „Jakabot, Zebedeus fiát, Jánost, Jakab testvérét, ezeket elnevezte
Boanergesznek, vagyis a mennydörgés fiainak”. (Mk 3,17) János írásait idős
korban írta. Jézus, Péter érdeklődésére, amit János sorsa felől tett fel
Urának, csak ennyit válaszolt: „Ha azt akarom, hogy maradjon, míg el nem jövök,
mi gondod vele? Te kövess engem!” (Jn 21,22) János sokkal később írta
evangéliumát, mint a másik három, az synoptikusok (együtt-látók) Ők a galileai
működést és Jézus szenvedéstörténetét ismertetik, János pedig az Úr júdeai
tetteit és beszédeit. Az utolsó vacsoráról, annak csúcs-ajándékáról, az
Eukarisztia szerzéséről nem ír. Igen bőven elmondja az evangéliuma hatodik fejezetében,
amit róla tudni kell. Különben csodálatos keretet talál evangéliumának: a
bevezetés az Atya végtelen szeretete az Ige születésében, a Fiú szeretete a
megtestesülésben és megváltásban, aztán a befejezés gondoskodás Jézus
Egyházáról a világ végéig. Az Atya a legtisztább szeretet-forrás: „Kezdetben
volt az Ige, az Ige Istennél volt és Isten volt az Ige, ő volt kezdetben
Istennél”.(Jn 1,1-2) Az Atya az az isteni személy, aki az isteni természetet
(lényeget) önmagától öröktől fogva birtokolja. Az isteni természet abszolút
egyszerű, nincs benne összetétel még értelemből és akaratból sem, hanem a
végtelen természet végtelenül értelmes (mindentudó) és végtelenül hatalmas
(mindenható). Az isteni lényeget az Atya, mint színtiszta szeretet, ajándékozni
akarja. Ennek módja Istenben a szülés-születés. A születés fogalma nem csak az
anyás születésre érthető, hanem annál sokkal gazdagabb: A születés azt jelenti,
hogy élő származik élőtől a természet hasonlóságára. Az anyaságra vonatkozó
értelem közismert. Istenben, mint tiszta szellemben is érthető, ha a mi emberi
lelki működésünket vesszük példának. Az ember ismerése nemcsak rajta kívül eső
ténykedés, hanem önmagunkat is megismerhetjük. Ez az önismeret Istennél is
megvan. Istenben az önismeret abszolút tökéletes, ugyanolyan, mint maga a
végtelenül tökéletes istenség. Ha a bennünk keletkezett önismeret szemlélhető,
mint egy különálló kép, amelyet nemcsak látni tudunk az értelmünkkel, hanem ki
is tudjuk fejezni, mondani, akkor önálló „szó”, „ige” formában tárgya az ismeretünknek.
Az az önismeret, amelyik az Isten végtelenül nagy, végtelenül tökéletes, pontos
képe az istenségnek, az Ige (Verbum), Szó, Beszéd (Sermo) fejezhető ki.
Mivel Istenről van szó, Őbenne ez az önismeret szükségképpen személyt
jelent, mert az Istenben más nincs, mint természet (lényeg) és személy, aki a
természetet birtokolja, irányítja (él vele, használja). Az új isteni személynek
szüksége van a megfelelő természetre, hiszen a „személy” azt jelenti, hogy
valaki, aki értelmes természetben lakik, van, irányít, birtokol. Mivel az
isteni természet tökéletesen egynemű, egyszerű, oszthatatlan, azért az Atyának
oda kell adnia fenntartás nélkül a megszületett Fiának. A Fiú ennek végtelenül
örül, tökéletesen boldog tőle, de azt is tudja, hogy az Atya Személye sem
nélkülözheti a természetét, ezért azonnal vissza is ajándékozza azt Atyjának.
Ez az ajándékozás állandó és tökéletes. Az isteni akarat működése során
származó (nem születő) Harmadik Isteni Személynek már, mint közös kincset
ajándékozza az Atya és a Fiú, ahogyan a Hiszek, egy imádságban is mondjuk. A
fentebbi magyarázat halvány segédfogalom, mert a Szentháromságot, mint végtelen
nagy titkot sem angyali, sem emberi ésszel megérteni, sem kimeríteni nem tudjuk
még a mennyországban sem, ahol úgy látjuk Istent, ahogy van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése